måndag 31 augusti 2009

-"Man vill ju inte att ungen ska bli en slacker..?"


-"Man vill ju inte att ungen ska bli en slacker, är det så föräldrar tänker när de har krav på sig själva och sina barn att dem ska ha fritidsaktiviteter?" Frågar sig programledaren för Om Familj på Kunskapskanalen.

"Jag tycker det här är en intressant tidsfråga. Jag kom ut på en bondgård för inte så länge sedan och där fanns det hundratals lamm, nya små lamm, får, hästar, kor. Det fanns hundar, katter, höns, ankor. Det fanns traktorer att åka på, det fanns vagnar. Rubbet! Och då kommer det ut en 7-årig pojke från Stockholm som ställer sig på trappen och säger: "Vad ska jag göra då?" Och då tänker jag såhär: Det här är våran tids barn. Alltså han kunde göra vad som helst på den här bondgården. Men han uppfattade att han inte visste hur han skulle komma igång med någonting." Leg psykoterapeut Louise Hallin.

Kanske blir resultatet tvärt om? Kanske blir ungar slackers just för att de har för många ledarledda aktiviteter? Kan det döda kreativitet? Och var går gränsen för att göra sina barn till prestationsnarkomaner?

Se första kvarten av avsnittet "Timeout-metoden" i serien Om familj.

1 kommentar:

  1. Jag vill hellre att mitt barn spelar teater än ishockey. Men jag vill helst att hon ska göra något som hon tycker är roligt och där hon träffar kompisar och där hon inser sitt eget värde. Därför är det väl viktigast att göra sitt bästa för att uppmuntra vilken aktivitet som helst, om det finns någon som ens barn vill syssla med överhuvudtaget. Och om det inte finns något som hon vill göra kanske det i alla fall är viktigt att hon på något sätt får utlopp för sina känslor och tankar.

    Bra program. Hur synd är det om den där tjejen egentligen? Eller nu kanske det är det, men, och det här är ju såklart helt utifrån mig själv, när hon växer upp och har kanske hållit fast vid någon av de här sakerna och utvecklat någon förmåga, kanske blivit duktig på blockflöjt och haft mycket glädje och nytta av det, kommer hon då inte att känna en viss tacksamhet mot sina föräldrar? Eller är det helt värdelöst om man inte har haft kul hela tiden? Förutsatt att hon inte upplevt att hon varit tvungen att spela blockflöjt för att de ska älska henne.

    Zeb

    SvaraRadera