tisdag 1 september 2009

Barnbokstävling!


På Vårdguidens hemsida finns information om hur barn utvecklas. Detta står om barn mellan 3-6 år:

”...Flickor leker ofta prinsessa och pojkarna är olika hjältar som är starka och tuffa. Det kan vara lite jobbigt som förälder att se sina barn falla in i traditionella könsroller när man gjort allt för att uppfostra barnet till en jämställd individ. Men det hör till barnets utveckling - att testa sin könsroll och upptäcka vad den innebär.”


Det är inte lite jobbigt att se ens barn falla in i traditionella könsroller. Det är hemskt! Traditionella könsroller är inget som är fysiskt, det är inget som är naturligt, det är något som barn matas med av vårt samhälle. Det som är naturligt är att barn härmar och försöker förstå sin tillvaro. Det är klart att de lär sig att det finns ord som tjej och kille och att de undrar vad det är för skillnader. Men att säga att det är naturligt att flickor identifierar sig med prinsessor och att pojkar identifierar sig med tuffa hjältar är skitsnack, det är endast en produkt av vilka förebilder dem blivit presenterade för.


Därför uppmanar jag nu samtliga som läser detta att vässa pennorna och börja producera barnböcker som ger ungarna alternativ. Två tävlingar finns för tillfället:

En barnbokstävling!

En till barnbokstävling!


Det är också dags att Vårdguiden ändrar sin information till föräldrar tycker jag. Från: ”Flickor leker ofta prinsessa och pojkarna är olika hjältar som är starka och tuffa...” Till: ”Det tillhör barnens utveckling att testa sin könsroll och upptäcka vad den innebär.” För det skulle ju räcka. Sedan hur flickorna och pojkarna uppfattat sin könsroll/förebilder har inte Vårdguiden ett dugg med att göra!


Vårdguidens information som i övrigt är bra och intressant.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Själv identifierade jag mig mest med djur när jag var liten - jag var alltid häst eller hund i lekarna. Undrar vad Vårdguiden skulle tycka om det..?

    SvaraRadera