onsdag 23 september 2009

Jag tror på ammande män!

Jag undrar om jag någonsin kommer vänja mig vid att jag då och då hör kvinnor säga att de inte är feminister. För mig finns det inga mer korkade människor än dem. En av dem heter Maria Abrahamsson.

Jag har precis tittat på Debatt från den 8 september. Det handlade om "Mjölkmannen" Ragnar Bengtssons försök till att amma sitt barn. Det var jättebra. Eller debatten kanske inte var så bra. Alla pratar men ingen blir klokare. Men jag tycker det är ett intressant ämne. Jag hoppas verkligen att han får igång mjölkproduktionen snart. Det är inte första gången jag hör om det dock. Det var en snubbe som höll på med det här för några år sedan, när jag ammade Selda, men jag vet inte hur det gick för honom? Jag hoppas det funkar det här gången, med den här mannen.

-"Det är vackert att se en mamma som ammar sitt första barn." Skulle det vara ett debattinlägg? Personligen skulle jag inte ha något problem alls med att Magnus skulle amma vårt barn om vi fick ett. Det skulle vara skönt. Det finns så mycket annat man kan göra med spädbarn för att vara nära dem och ta hand om dem. SÅ jag skulle utan problem ställa hans bröst till vårt barns förfogande och så skulle jag kunna assistera med att hämta amningskudde och kanske koka te. Jag tror inte att jag skulle vara mindre attraherad av Magnus om han skulle amma vårt gemensamma barn. Tvärt om.

Småbarnspappan Erik Hörstadius var med på Debatt. Han var så kockobäng att man undrar hur det ens är möjligt att män har lyckats förtrycka kvinnor genom alla dessa år. Fast det är klart, han avbröt och pratade högt och det är väl också en välanvänd strategi för att uppnå makt? Han menade att det är så stora biologiska skillnader på män och kvinnor och att dessa gör att kvinnor är mer förberedda att sitta stilla och amma barn. Att det alltså är lättare för en kvinna att sitta stilla? WTF?! Det är väl högst personligt? Jag hade inga problem med att amma när jag fick barn, men mina hormoner borde ju verkligen ha gjort det möjligt för mig att byta Seldas blöjor, men icke. Det fick hennes far göra för jag tyckte det var skitäckligt. Det kan ju ha med att göra att han har tre småsyskon och sett bajs förut, medan Selda var mer eller mindre den första bebisen jag sett. Hormoner eller vana? Maria Abrahamsson var inne på att ammande män var fel väg att gå för att uppnå jämställdhet. Jag tycker inte heller att jämställdhet uppnås med att män kan amma, precis som att jämställdhet inte automatiskt uppnås genom att pappor tar halva föräldraledigheten och att pappor hämtar på dagis lika mycket. Det handlar om så otroligt mycket mer. Men för det tycker jag inte att det skadar att män ammar. Allt som människor bidrar med är bra. Hon sa också att om hon varit feminist skulle hon tänka att: "Ska männen ta över det området också?!" Hade hon varit feminist hade hon inte tänkt så, enligt mig. Då hade hon gärna delat det också. En och annan av Debatts gäster uttryckte att män och kvinnor inte ska göra samma saker, att det finns andra sätt att nå jämlikhet. Jag tycker att det bästa vore om individen själv fick bestämma det. Det känns taskigt att bara för att man är kvinna förväntas man kunna och vilja amma och att mannen inte bör försöka för att han då suddar ut könsroller och tabun.

Som sagt, jag hoppas verkligen Mjölkmannen får igång det här nu. Följ pumpandet!

1 kommentar:

  1. Underbart inlägg! Jag undrar, tror du på den fria viljan? Att människor får bestämma över sina egna liv?

    Take care vem du nu än är

    SvaraRadera