tisdag 22 september 2009

Sångsamling på dagis

Tanken kom till mig på allvar i torsdags för två veckor sedan. Då sjöng Selda en sång som hon bara kan ha lärt sig på dagis. Den handlade om en polis. Han lär alla vad som är rätt och fel... Jag blev ledsen när jag förstod att hon lär sig sånger där poliser är hanar och bestämde mig för att när YONI var avslutad ta mig an dagis sångsamlingar. Jag kommer precis från mitt första besök på en sådan samling. Alla sånger handlade om pojkar: Alexander tre trappor upp, Kalle Kamel, Mickel Räv, Ormen Långe och hans syster (som nämns en gång), i Tumme-sången är tummen en han osv. Två sånger handlade om karaktärer utan kön. Och det var det.

Nu har jag ont i magen. Det var superkul att vara med på sångsamlingen. Ungarna är verkligen roliga! Men jag har ont i magen. Jag tycker Kalle Kamel kan handla om Maja Kamel istället och Tummen kan vara en hon och Micke Räv kan handla om Sandra... Jag måste ju prata med dagis om att jag känner så här, men jag vet inte om jag vågar.

Jag får ta fram alternativa visor. Trycka upp ett häfte och ge dagis alternativ. Vem har bra sånger på lager?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar