onsdag 30 september 2009

Stödgrupper behövs för föräldrar till döttrar

Det här är ett bra exempel på vad jag menar med att det är svårt att vara förälder till en tjej. Det är första gången jag hör någon annan än mig själv säga att det är jobbigt/synd/tråkigt att vara förälder till en flicka. Varför är det jobbigt? Jo, det ska jag berätta! Det är jobbigt p.g.a. det  Magnus Betnér också understryker. Nämligen människors sätt att bemöta flickor och pojkar totalt jävla olika! Och så bristen på förebilder!! Föräldrar till flickor har ett mycket större jobb med att uppfostra deras barn till individer med självkänsla än vad föräldrar till pojkar har. Lämnar en förälder till en pojke sitt barn på dagis kan den räkna med att minst hälften av sångerna på sångsamlingen handlar om pojkar. Som förälder till en flicka kan vi inte räkna med det. Inte ens i närheten. Och det är bara ett av många exempel där föräldrar till tjejer MÅSTE jobba, ligga på, pressa fram förändring -för att deras älskade, minst lika värdefulla, barn ska förstå att det finns en självklar plats även för dem i en grupp bestående av både pojkar och flickor, i förlängningen vårt samhälle. Föräldrar till killar och alla andra människor utgår jag från vill hjälpa till eftersom allas avkommor skulle tjäna på en förändring. Stödgrupper för föräldrar till tjejer behövs! För det är inte bara roligt. Vi har ett allvarligt problem att bemöta.



1 kommentar:

  1. förstår absolut hur du tänker och känner, skulle nog ha ytterligare fler orosmoln som förälder om elvis var tjej. men dock får man inte glömma att andra krav ställs på pojkar, som jag försöker kämpa med dagligen, att påminna elvis om att allt inte behöver vara tufft, att det är okej att vara en mjukis och att man faktiskt får gråta om det känns tufft. det är faktiskt otroligt när man hör hur personal på förskola har olika tonlägen och betoningar när de pratar med pojkar och flickor, och det är så sjukt.. en klassiker, som jag hört ett par gånger på elvis förskola nu är att om det har varit bråkigt eller så "men pojkar är så.." det gör mig helt sjukt arg!! snacka om att det blir så om de förväntas vara det, usch nä beblanda inte mitt barn i det där känner jag bara... det är en sjukt stor otjänst för både tjejerna och killarna!
    by the way så har jag startat ett superroligt genusprojekt på mitt jobb, superkul och jätteuppskattat! synd bara att inte alla förskolor jobbar mer med det..

    SvaraRadera