måndag 12 oktober 2009

Följ nio av de största pojkfotbollstalangerna i Malmö regionen?

Eller inte!

I Zlatans fotspår är ett intiativ taget av Zlatan själv. Det sänds på SVT men tack och lov inte på bästa sändningstid...

Programinformation:
"Zlatans juniortränare Ola Gällstad och Johnny Gyllensjö har plockat ut några av de största unga pojkfotbollstalangerna i Malmötrakten. Vem har bästa tekniken, fysiken, spelförståelsen, mentala styrkan och inte minst motivationen att lyckas i den stora fotbollsvärlden? En vinnare utses och belönas med en resa till Barcelona och ett möte med Malmös store son, Zlatan Ibrahimovic."


Jag vet inte, men det måste väl finnas tjejer som spelar fotboll i Malmö eller? Och de gillar säkert också Zlatan? Och varför skulle inte de kunna vara med i den här programserien. Det förstår jag faktiskt inte.

frågor & svar om serien förklaras varför inte tjejer är med i serien:
"Det är svårt att på ett rättvist sätt jämföra killar och tjejer i den här åldern." Och med den meningen har man legitimerat att inga framstående kvinnliga spelare lyfts fram? Eller vaddå?! Jag fattar inte. Sen när jämför man manliga och kvinnliga spelare? Eftersom det finns Damfotboll och riktig fotboll trodde jag att man inte jämförde tjejer och killar. Så varför skulle man göra det i det här programmet? Det är väl bara att peppa ungdomarna i teknik, fysik, mental styrka och allt det där och sedan den som klarar sig bäst i sin respektive fotbollsvärld, oavsätt om den är för damer eller herrar, vinner.

Där hade vi haft ett program värt att sändas i TV.

2 kommentarer:

  1. Kl 15 i P1 kommer det här diskuteras... Det ska jag lyssna på.

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att jag inte håller med dej,en stor del av programidén är väl att jämföra spelarna för att välja ut en som ska få en resa till Barcelona för att få träffa Zlatan?

    Och som du säger, man kan inte och ska inte jämföra tjejfotboll och killfotboll. Men visst skulle det vara intressant att få se ett likande projekt för lovande tjejer, Lotta Schelin skulle säkert gärna ta emot en vinnare i Lyon:)Dock tror jag inte på att blanda ihop de båda programmen till ett. Det skulle inte ge en bra bild av tjejerna:/

    SvaraRadera