torsdag 27 augusti 2009

-"Jag ser ut som en tjej-polis!"

För ett tag sedan sa Selda att hon ville ha på sig sin poliströja. Vi letade och funderade och så hittade vi den i tvättkorgen. Typiskt, men vi hittade ett alternativ som hon trädde över huvudet. Hon utbrast: -”Titta mamma! Jag ser ut som en tjej-polis!”


Idag sa min psykolog till mig att Selda nog inte förstår vad jag menar när jag säger till henne: ”Det finns inga tjej-poliser. Det finns bara poliser. Poliser är poliser.” Jag blev jätteförvånad. Jag var övertygad om att Selda förstod det. Eller kanske inte just det. Men absolut andra saker som: ”Lägg av, du kan visst ha den här, det finns inget som heter tjej- eller killfärger!” Nu undrar jag verkligen hur mycket barn förstår.


Jag tänker att det kommer med orden. Minnen får man först när man har ord att hänga upp dem på, det har jag hört någonstans. Och visst, även om ungar inte förstår allt man säger cirkulerar det ju ord runt dem som de snappar upp. Och minns, använder och som blir deras språk. Och om man då säger: ”Åh! Vilken tjej-polis som kommer här då!” Då blir ju det ett ord som ungarna lär sig finns och helt plötsligt finns det. Så därför tycker jag nog det kan vara bra att ifrågasätta vissa saker som hon säger, även om hon inte förstår vad jag pratar om. Då kanske hon i alla fall blir medveten om att alla ord inte är ord, utan att vissa kanske kan vara helt idiotiska uttryck som bara delar upp folk. Vilket ju är helt onödigt. Bland annat när det gäller yrkesgrupper som t.e.x poliser, där alla har samma utbildning och uniformer och om dem inte har det så är det titlar som delar upp dem, inte kön.


Jag vet inte. Hon kanske bara hade sett en civilpolis ute på stan som råkade vara kvinna? Ett par dagar senare när poliströjan var tvättat sa hon att hon såg ut som en riktig polis. Och  då tänker jag utgå från att hon menar polis och inte kill-polis. Jag hoppas verkligen det var så hon tänkte?!



  

-"tjej-polis"                                                        -"riktig polis"


3 kommentarer:

  1. Hm, jag tror att man kanske skulle kunna lägga lite mer energi på att vara pedagogisk med ett så litet barn.
    "Det finns inga tjej-poliser. Det finns bara poliser." kan lika gärna tolkas som att "tjejer kan inte vara polis" om man inte har plåtkoll på genus och kanske redan tror att polis = man.

    När jag säger mer pedagogisk menar jag att du kan peka ut ett alternativ för henne i stället för att säga vad som INTE finns... så att hon leds att tänka i "rätt" banor. Du skulle tex kunnat säga "Ja, eller som en kill-polis, de ser också ut sådär!" Då får hon fundera över vad en "kill-polis" är i relation till "polis" och "tjej-polis" och om de verkligen ser likadana ut hela bunten.

    En annan idé: Seldas tänkande kan vara mer komplext: Det kan vara så att Selda tror att det finns en arketypisk Tjej, ungefär som ett yrke eller en djurart. Då menade hon kanske att den andra tröjan fick henne att se ut som en korsning mellan yrket Tjej och yrket Polis. Precis som min 2.5-åring som hade smakat vatten och öl, men inte bubbelvatten. När han drack Loka första gången utbrast han "Vatten-öl!". Han menade inte att det var vatten + öl blandat utan klassificerade Loka som en dryck som hade egenskaper från båda förebilderna.

    / En annan Andreas

    SvaraRadera
  2. Alltså, först och främst, vad cool Selda är! Uppkavlade gråa tights går jag också omkring i! (Poliströja på en 26-åring kan nog däremot ifrågasättas om man nu inte befinner sig på nattklubb...)

    Jag är inne på den andra Andreas andra ide. Att Selda menade halvt Selda/halv polis, eftersom hon inte hade den rätta munderingen, så hon använde ordet tjej för att beskriva sig själv.

    Vad kul att pojken drog till med en gissning, som om för att kolla om hans resonemang stämde, för det är klart att det verkar logiskt!

    Så angående polisutstyrseln så hade 'civilklädd polis' varit den korrekta termen. Men ett ordförråd tar ju år att bygga upp och Selda är ju bara 3. Men kanske 'detektiv' vore en lösning? Som en polis som spanar och måste smälta in i allmänheten?

    SvaraRadera
  3. Det är lite kul att läsa lite här och var i sin blogg ibland. När jag läste detta kände jag att jag hade helt rätt, det var asbra att prata om sådant här med henne när hon var tre år. Hur skulle det annars ha blivit så här bra?:

    Statusuppdatering (FB), November 15, 2011 at 8:42pm:
    Var på utv.samtal på dagis igår o pedagogerna uppskattar Seldas genusanalyser. T.ex har hon protesterat under en utflykt då en pedagog sagt att det var grön gubbe och hävdat att det inte är en gubbe utan en grön figur (själv säger jag alltid gumma och har nu fått mig en tankeställare...). Och när några pojkar vid nåt tillfälle sagt att det bordet de satt kring var killbordet hade Selda ropat från sitt bord på andra sidan rummet: Det finns inget som heter killbord! Det här heter BORD!!

    You, Emma Lundberg, Amanda Cleeve, Anne Bengtsson and 33 others like this.

    SvaraRadera