måndag 24 augusti 2009

-"Varför ska serier om tjejer handla om killar?!"


För ett par veckor sedan var jag på Vårdcentralen i Liljeholmen för att ta blodprover. I väntrummet stötte jag på den här tidningen.




”Häxgänget kommer tillbaka”. Och det är ju kul att det handlar om tjejer men instinktivt kände jag ett Big No No när jag såg omslaget. Jag bläddrade fram till slutet i tidningen för att kolla målgruppen. Det gör man enklast genom att se vilka som söker brevvänner och så var fallet även denna gång. Målgruppen är till synes flickor från sju till elva år.


Jag tittade igenom serien lite snabbt där jag satt och väntade på min tur. Under denna korta tid hann jag se att serien öppnades med att en kille säger till en tjej: ”Hej! Vad du ser fräsch ut idag!” och längre fram läste jag ordet ”slampa”.




Jag kände mig illa till mods. Jag snodde tidningen (den var sönderklippt och från 2007 så ingen märker?) och tog hem den för att läsa igenom den i lugn och ro.


Den handlar om två tjejgäng som krigar om några killar. På ett sätt jag upplever som väldigt magstarkt. Alltså jag överdriver inte när jag säger att de försöker döda varandra.



Häxorna är såklart de elaka. Feerna är de snälla och de har pojkvänner som är rockstjärnor. Häxorna vill ha deras pojkvänner. De behöver ”pojkvänner med klass.” Och de gör allt för att få deras uppmärksamhet medan feerna är väldigt sura och rädda att deras pojkvänner ska dumpa dem. Häxornas taktik är att charma killarna och för att göra detta måste de se till feerna hålls ur vägen. Detta gör dem genom att med sina magiska krafter söva dem och busschauffören som kör bussen de sitter i. Bussen kör ner för ett stup och hamnar i vattnet. Sedan fortsätter historien som om ingenting har hänt. Häxorna smickrar vidare... När killarna tillslut börjar undra var deras flickvänner är åker de och letar. De upptäcker att bussen ligger i vattnet och när de precis ska rädda dem kommer en stor monsterbläckfisk. Häxorna oroar sig för att killarna ska hinna fram i tid (i tid för vad?) och följer efter. De står och ser på räddningsaktionen och en av dem säger när hon får syn på på monstret: -”Se där, ja! Saker och ting kanske löser sig av sig själva!”




Löser sig hur då?! Jag hoppas att Winx Club gick i konken efter det andra numret 2007, för det här vill jag aldrig stöta på igen.

3 kommentarer:

  1. Em är en himla kul serie, som leker rätt mycket med genusroller. Den handlar allra mest om kvinnor och ibland deras killkompisar eller pojkvänner, men den visar kvinnor i alla dess lägen - utan att överdriva... så mycket.

    Jag känner oftast igen situationer och relationer.... Vilket får mig att tro att någon förföljer mig och har dessutom snott halva mitt namn!

    http://www.emcartoons.com

    SvaraRadera
  2. Hej Emie!
    Har kikat på Em, den var ju fin. Jag gillar den!

    En annan härlig prick är ju Nina Hemmingsson:
    http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewPicture&friendID=117626821&albumId=694719

    Finns det lika klockrena serier för ungar där ute? Hör du talas om någon så vill jag läsa! Vänta, vi har ju ”Doris” i DN som Linnea klipper ut ibland. http://www.fredeliusbild.se/

    Det finns hopp!

    SvaraRadera