tisdag 17 november 2009

Julkatalogen 2009, den skulle väl INTE se ut så här i år?



Igår kväll kom min sambos bror hem till oss. Med den här: Julkatalog 2009. Han var arg och jag var förvirrad. Han hade spenderat eftermiddagen med att försöka förklara för sin fyraåriga son att det visst är okej för honom att välja den nedre leksaken om han vill. Pojken i sin tur berättade att det inte gick eftersom den var rosa och att det bara är flickor som kan ha det. Efter pappans envisa tjatande gav barnet tillslut med sig och önskade sig den nedre. Fadern var lättad över att ha fått sin son att förstå att han kan välja leksak efter hur rolig den verkar vara och inte utifrån vilken färg den har. Något pojken accepterade, i alla fall för den här gången...





Själv var jag mest förvirrad. I och med den fällande domen trodde jag inte att en sådan här julkatalog skulle dimpa ner hos folk i år. Läs Reklamombudsmannens uttalande här.  Eftersom jag själv är förskonad från reklamutskick har jag inte sett katalogen tidigare, men efter igår förstår jag mer än väl varför somliga föräldrar kastar den innan deras barn ens hinner får syn på den. Det skulle jag göra!



-”Åh! Hoppas inte Lasse blir arg för att hans favorit korv va slut...”



-”Satans fruntimmer! Tur att man har garaget!”



-”Älskling, kan du hjälpa mig med tvätten?”



-”Ähm, alltså... Jag håller på med jävligt viktiga grejer här...”



-”Okej okej, jag gör det själv. Det går ändå snabbast då!”


Två vuxna närvarar:

En som älskar barn så mycket så att hon håller på att kräkas...



...och en som tar emot en lekande flicka som annars med all sannolikhet skulle bryta nacken.


Men vilka är då intresserade av att bevara dessa könsroller? Svaret på det fick jag när jag googlade på ämnet och några artiklar på Aftonbladets hemsida dök upp. Det är intressant hur förvånad man kan bli ändå. Jag borde ju vara van och förberedd på reaktionerna men blev ändå paff när jag ögnade igenom folks kommentarer. Tack och lov finns det vettiga människor där ute, men flertalet är ju faktiskt inte riktigt kloka:


Tianlong, 24 år, Stockholm, 02 nov kl. 08:34 För det första har jag svårt att tro att ett gäng 6e klassare kom på iden att anmäla Toys r us till Reklamombudbannen. Fan, jag är jurist och inte hört talas om Reklamombudmannen! Det handlar om hjärntvätt hemma och i skolan! Om jag har ett företag som säljer hund och kattmat så vill jag knappast ha myndigheterna i hälarna för att jag har marknadsfört de som föda till två olika djur trots att båda djuren kan äta samma sak! Den här debatten handlar knappast om någon fri vilja, det handlar om att flickor skall må dåligt av att tycka om att leka med dockor och pojkar skall tycka att de är onormala om de tycker om att leka cowboy och indianer. Det hela är så vridet å sjukt att det är inte sant! Så om en flicka tycker om rosa och prinsessor så framställs det i media som att hon är hjärntvättad! Det är inte längre accepterat att pojkar är pojkar och flickor är flickor. 

Det är så dumt så jag vet inte var jag ska börja... Jag tror jag avstår till och med.


I Julkatalogen 2009 finns det trots allt hopp. Det existerar hela sju sidor med en bild på varje där flickor och pojkar leker tillsammans, med samma leksaker.
  • En bild på ett hockeyspel förmedlar att med det kan en pojke och flicka leka tillsammans.
  • En pojke får år 2009 vara med och leka "laga mat".
  • En flicka och pojke spelar dockteater tillsammans på en sida dominerad av träleksaker.
  • På sidan med gåbilar är en av de fem förarna en tjej.
  • På uppslaget som ska sälja färg är flickor och pojkar jämlika.
  • Bilderna på de goda mödrarna och deras barn, där flickor och pojkar kan spela spel och åka rutschkana. Se ovan. Om de bilderna verkligen kan räknas till plussidan?
Annars var katalogen, med sina 87 bildcollage-späckade sidor, tydlig med vad vi föräldrar förväntas köpa till våra döttrar respektive söner. Ingenting att ha, den här katalogen hamnar i pappersåtervinningen!




1 kommentar:

  1. Om man läser texten på uppslaget med Robotapan och pingvinen framgår det tydligt vilka roller pojkar respektive flickor förväntas ta på sig.

    Ut i krig respektive ta hand om barn. Fresh!

    SvaraRadera