fredag 20 november 2009

Hjärntvätt

Hjärntvätt: ”Metod för förändring av människors attityder, lojaliteter och värderingar, genom t.ex. hot el. isolering.” Nationalencyklopedin, 2008.
Somliga kritiker menar att barn till feminister hjärntvättas. Jag håller med till fullo! Men enligt mig är det endast barn till feminister som har en chans att undkomma.
Jag hävdar att pojken jag beskrev i tidigare inlägg är påverkad av hjärntvätt. Han kunde inte välja den leksak som han tyckte verkade roligast p.g.a. att den var rosa. Jag tror inte han är hotad till livet eller är ovanligt isolerad. Men han ser uppenbarligen hotet av utanförskap hägra om han väljer en "tjejleksak". Typiskt fall av osäkerhet. Hade inte hans far varit så frigjord att han förmedlade att färgen inte var viktig utan att det var roligheten som spelade roll så hade pojken troligtvis fortsatt att begränsa sina valmöjligheter.


Ett annat exempel är när jag och Selda kom hem från dagis igår. Hon kom på att vi skulle skicka överraskningar till hennes kusiner. När vi satt ned vid skrivbordet sa hon efter ett tag att hon ville ha en lillasyster. Jag svarade; ”Ja ha, varför just en lillasyster? Varför inte en lillebror?” Hon satt tyst och jag frågade henne vad det är för skillnad mellan pojkar och flickor. Hon funderade ovanligt länge och sa till sist: ”De har olika kläder.” Vidare skulle hon välja färg på papper till korten som vi höll på att göra. När hon skulle välja färg till kusin Anton var det endast blå som gick för sig. Jag frågade varför blå. Hon svarade som om det var det självklaraste i världen: ”För killar gillar bara blått.”  


Ja, barn till feminister hjärntvättas. Också. Men barn till feminister lär sig åtminstone att ifrågasätta hjärntvätten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar