måndag 1 november 2010

-"...för vi är feminister."

Det är möjligt att kryssa i rutan "feminist". Själv alltså, även om den inte finns. Bestämmer jag nu.

Vad matas våra barn med på dagis? Jo, antingen står dem i kött-kön eller så står dem i vegetarian-kön. Båda köerna är helt okej, totalaccepterade sedan länge.

På Seldas dagis har det tittats en hel del på film de senaste månaderna. Varje gång Disney-filmer som Snövit eller Musse Pigg. Idag ringde jag till dagis och sa att vi inte vill att Selda ska se på film den här veckan för att vi är feminister och vill gärna gå igenom vilka filmer hon ska få se. På pedagogen som svarade lät det som att det jag sa var det mest normala hon hört och att personalen absolut kunde ta hänsyn till det i fortsättningen. Skitbra! Ska in på onsdag och välja och vraka. Det här blir min nya svarta: Jag kan inte ändra allt på dagis, men jag kan kräva att Selda står i feminist-kön och inte i könsrolls-kön, precis som att en av hennes dagiskompisar står i vegetarian-kön istället för i kött-kön.

Jag tänker mig att det här också ska innefatta sångsamlingen. Selda får inte sjunga fler sånger om killar än om tjejer. Är det vad pedagogerna erbjuder får Selda lämna rummet, för vi är feminister. Detta, utgår jag ifrån, kommer medföra att hela gruppen får sjunga lika många sånger om flickor som om pojkar eftersom det vore för absurt om Selda inte kunde vara med på hela samlingen, för att vi är feminister.

Det ska givetvis också gälla böcker som läses. Selda får inte höra fler böcker om pojkar än om flickor, för vi är feminister.

I och med denna, för mig revolutionerande insikt, kommer det bli lättare att säga till om det är något jag eller Zebastian inte gillar. Selda ska stå i feminist-kön, även om hon är den enda ungen som gör det just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar