onsdag 3 november 2010

Feminist-märkning: Videofilmer

Förra veckan när jag hämtade Selda på dagis satt hon och tittade på video med sin grupp. Nalle Puh visades och jag satt kvar och tittade med henne tills filmen var slut. Att alla karaktärerna i de filmerna är manliga är väl ingen nyhet för någon? Jag tittade mig omkring och såg hur deras bokhylla fullkomligt översvämmades med könsstereotypa videofilmer som jag absolut inte vill att Selda ska se. Så här om dagen ringde jag dagis, vilket jag skrivit om tidigare, för att uttrycka min vilja att gå igenom deras filmer och säga vilka av dessa som Selda ska få se och inte.

Idag gick jag dit. Hade med mig gröna klisterlappar med F på (som i Feminist-märkt) vilka jag skulle fästa på de filmer som är godkända. När jag kommer in är hyllans utbud en tredjedel av vad jag sett senast. Ingen i personalen sa att de hade plockat bort några filmer när jag kom på morgonen för att gå igenom dem, så först blev jag osäker och trodde att jag drömt alltihop. Men när jag frågade var de andra filmerna var började det pratas. Efter att jag ringt i måndags hade förskolläraren jag pratat med, vilken vill ha en pedagogisk mening med vilka filmer som visas, fått en anledning att gå igenom filmerna och ta bort de hon och den övriga personalen inte vill visa. Vi pratade lite grann och hon sa att Musse Pigg och Asterix hade rykt eftersom de bara slåss. När jag sa att Walt Disneys Snövit var borta sa hon att hon tyckte det stod för kultur och jag sa att för mig står det för förtryck. Men den filmen var ju ändå borttagen så det var inget problem. Jag återvände till hyllan och gick igenom de få filmer som fanns kvar.



Jag tyckte det var ganska svårt att avgöra och det bästa hade varit om Magnus och Zeb varit med också. Jag har ju inte ens sett alla filmerna själv... Jag struntade i F-märkningen och bestämde mig för att skriva en lista att lämna in istället: "Filmer Selda inte ska se", "Filmer som Selda får se" samt "Filmer vi är tveksamma till".

Filmer Selda inte ska se:
"Kvällen före julafton". För alla karaktärer är män.
"Nalle Puh" För alla karaktärer är män
OBS! Inga Walt Disney-produktioner.
Ex: "Shreck", "Pinocchio", "Djungelboken"
då kvinnor som är med i dessa filmer (om några ens är med)
alltid framställs som vackra/magiska.
Filmer som Selda får se:
"Alfons"-filmer
"Mumindalen"-filmer
SVT-produktioner
"Pippi"-filmer
Astrid Lindgrens filmer
"Bamse" (Undantag. De aktiva karaktärerna är 
män, men det är på något vis vårt kulturarv.)
"Nils Holgersson" Selma Lagerlöf var ju feminist, 
första kvinnan att få Nobelpris om jag inte missminner mig.
"Babar"-filmer

Filmer vi är tveksamma till:
"Hundhotellet" Eftersom  huvudkaraktärerna är män
och tittar man på röst-skådespelarlistan kan man
se att männen tar störst plats i denna film.
"Landet för länge sen" Bra film, men mest män.
"Tumme Lisa" Vet inte om Tumme Lisa framställs som
stark/svag/rolig/som offer (?).
Det vet ni som sett filmen bättre än jag.

Jag känner verkligen att jag behöver uppbackning från andra föräldrar för att genomföra Feminist-märkningen. Känner mig ganska ensam, även om personalen inte motsätter sig mina försök så vore det skönt med en organiserad föräldragrupp med gemensamt uppsatta mål som man kan gömma sig bakom när man känner sig osäker. Dessutom vet jag inte om jag vill att Selda ska se Babar och Bamse och jag vet inte om Nalle Puh skulle vara värre. Problemet är att alla filmer om män enbart handlar om män och de filmer som handlar om kvinnor handlar om män också. Så det blir skevt redan från början. Och så står man där vid hyllan och känner sig som ett monster som egentligen bara tycker att Pippi och Mumindalen känns riktigt okej. Och så får man för sig att Bamse är ett viktigt kulturarv?

Ytterligare ett problem som uppdagats är att alla filmer de haft och har på dagis är gåvor från föräldrar. Alltså inte genomtänkta att ha på dagis utifrån ett pedagogiskt syfte. Till och med videobandspelaren om jag förstod det rätt. Jag sa att jag skulle ge dem en DVD-spelare och att vi har några filmer som de kan få som komplement till nuvarande utbud. Men att förskolorna inte har mer resurser än att leva på allmosor är minst sagt problematiskt.

12 kommentarer:

  1. Sedan jag såg The Social Network så har jag verkligen velat införa någon slags F-märkning på filmer! Att på samma sätt som filmer har en åldersgräns, så att föräldrar vet att filmen kanske inte är lämplig för just deras barn, har en feministstämpel. Alltså bara en liten symbol. Uppnår den inte kraven för att vara en F-film, så blir det en varningstext. Varningstexten på The Social Network borde ha varit (för de föräldrar som såg filmen med sina tio-åriga döttrar):
    "Kvinnor representeras i den här filmen som sexsymboler, ilskna, slampiga, utan auktoritet och de med auktoriet blir förlöjligade av den manliga hjälten"
    För då skulle man åtminstonde kunna diskutera detta tillsammans efter filmen. Problemet är att många inte ser könsrollerna och hur de negativt representerar halva jordens befolkning, eftersom vi kvinnor har vant oss med att kunna identifiera oss med manliga huvudkaraktärer.

    Och det är inte fel att identifiera sig själv med hjälten i en film. Jag hoppas verkligen att pojkar och män kan relatera till Pippi Långstrump på samma sätt som jag kan. Men problemet är att kvinnliga hjältar är så underrepresenterade att män inte har för vana att kunna se en film med en kvinnlig huvudroll, såvida hon inte är jävligt het. Och det är enormt skevt.

    Ja till F-märkning!

    SvaraRadera
  2. F-märkning är det enda rätta!

    SvaraRadera
  3. Bra! Så himla bra att du går dit och kollar, det sätter förhoppningsvis igång ännu mer tankar och medvetenhet hos pedagogerna. Kämpa på kära blåslampa!!

    Och himla bra att resultatet blir så konstruktivt, det finns ju en massa bra filmer!! Listan på okejade filmer innefattar ju hur mycket kul som helst, varför då visa även skit?!

    Apropå kvinnor i film tycker jag den här är en himla bra video
    https://www.youtube.com/watch?v=bLF6sAAMb4s

    (visar iofs bara hur mycket skandal det verkligen är, och har ju verkligen miniminiminikrav, men ändå, det kanske skulle gå att formulera en liknande formel för att enkelt kunna avgöra om en barnfilm är okej eller ens ska funderas på? Typ antal kvinnor/män och hur stor andel av dem som representeras på ett icke-stereotypt sätt? Om det är fett ostereotypt kan det kanske vara okej som ett undantag bland i övrigt helt jämställda filmer?)

    T.ex tycker jag att en bra grej med Bamse (trots att det bara finns en aktiv tjej med egen personlighet, helt sjukt) är att just barnen är rätt bra och alternativt porträtterade, Brum är en mes och Teddy en plugghäst, och Nalle-Maja är den coola som går på alla äventyr och har temperament. Så då skulle man ju t.ex. kunna bestämma att de Bamsefilmer/-böcker där Nalle-maja är med som huvudroll är okej, andra inte. Eller så.

    SvaraRadera
  4. Grymt bra! Det kanske ska tas fram några kriterier, typ en mall för hur man bedömer om en film bör f-märkas eller ej. Jag älskar ju sånt; definitioner är människans vän. Vi kan väl snacka om det när jag kommit hem?

    SvaraRadera
  5. Såg en bild länge bak i bloggen på Selda. Vad stor hon har blivit. Sist jag såg henne var hon en liten bebis och var och hälsade på dig på Academedia! (johanna från proj06) du kanske inte kommer ihåg mig, hoppade ju av efter ett år ca.
    Tänkte bara önska dig lycka till med bebisen i magen! :-)

    SvaraRadera
  6. Det är ett bra initiativ du tagit, men jag ifrågasätter hela grejen med att se på film på förskolan. Varför?? På de förskolor där vi haft våra barn har det varit en filmvisning per år och det har varit dagen innan jullovet. Då har nån ambitiös personal släpat med sig en tv. Men annars - varför? Borde inte barnens skärmtid begränsas och inom en pedagogiskt styrd verksamhet kanske detta är lättare än i hemmet, där tv:n ofta är en ypperlig barnvakt vid exempelvis matlagning. Nä, bort med filmvisning på förskolan!

    SvaraRadera
  7. Ja råkade komma in på bloggen av okänd anledning och läste då ditt inlägg.

    Ja det finns ju ingn tvekan om att du är en feminist och jag vill inte att mitt inlägg skall uppfattas som om jag är någon femenisthatare, men jag tycker nog att dina lister är något konstiga.

    För det första, ALLA Astrid Lindgrens filmer. Om jag inte har fullständigt fel så är alla barn i hennes filmer, med undantag av Pipp, typiska pojk pojkar eller flick flickor, eller?? Tänk dig t.ex. Alla vi barn i bullerbyn.

    Emil är ett annat exempel på de manliga och kvinnliga stereotyperna. Emil är en riktig "buspojke", men detta är fullt normalt eftersom han är just pojke. Medans hans lilla syster, Ida, är typiskt flickaktig och hejuda mig om hon skulle göra bus.

    Om du funderar på dina filmer ur ett pojk och flickstereotyp synvinkel, kommer du nog fram till att inga barnfilmer är ok för din dotter.

    Eller...så är det så att din lista är ett utspel för din egen stil, dvs femenist stilen (jag e så fritänkande och häftig och dessutom bestämmer jag själv). Har du själv tänkt på denhär listan eller kommer den direkt från feminist.com?

    Nä jag vill nog påstå att det är relativt ofarligt att titta på allehand filmer både av Astrid och Walt för barn. Jag menar det har säkerligen du fått gjort och det visade sig att du blev feminist ändå.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att Nalle Puh borde F-märkas eftersom den är helt okönsstereotyp, även om det bara är manliga karaktärer. Hur manlig är Nasse till exempel..? Eller Nalle Puh själv för den delen? Jag menar såklart de engelska filmerna med originalteckningarna som finns i böckerna, inte disney´s gräsliga varianter - de borde totalförbjudas öht.

    SvaraRadera
  9. landet för länge sedan - helt okej film! triceratopsen är tjej och skitatuff medan lillefot (killdinosaur så vitt man förstår) är ganska rädd och visar mycket känslor. typisk icke-stereotyp.

    håller med kommentaren om astrid lindgrens filmer, de är verkligen inte all good och selma lagerlöf är jag också tveksam till.. var inte hon kvinnohatare? eller blandar jag ihop henne med ellen key? tror inte selda tänker så mycket på upphosmakarens situation för 100 år sedan utan mer på vad hon får se..

    Kram V

    SvaraRadera
  10. Blir förvånad, kollar barnen på film på förskolan! Har mitt barn aldrig gjort... konstig grej att göra på fs.

    SvaraRadera
  11. Shrek, varför ta bort den? Är för övrigt ingen disneyfilm så vitt jag minns. Men den viktigaste kvinnan förvandlas till ett träskmonster i slutet, istället för en fin prinsessa - det tycker jag är ganska nyskapande och häftigt.
    Hundhotellet argumenterar du emot för att de flesta är män, men som det ser ut idag blir det - TYVÄRR - nästan inga filmer kvar om man ska ta bort de där de flesta är män. Hundhotellet har i alla fall en käck hundkvinna som inte är sexobjekt eller bimbo.
    Sen borde du leta upp Hayao Miyazakis filmer som i de allra flesta fall har en flicka i huvudrollen.

    SvaraRadera
  12. Hej kära du! Jag hade kunnat leva utan film om det hade behövts. Miyazaki har ju dock löst det problemet och hans filmer har vi tittat på i flera år.

    God jul!

    SvaraRadera