torsdag 21 oktober 2010

-"Vet du vad det är?"

Häromdagen var jag på MVC för att få bekräftat att barnet i min mage mår bra och svara på tusen frågor om hur jag mår och vad vi har för önskemål kring förlossningen... Min barnmorska hade denna dag en praktikant som var i min ålder och som skulle vara med och klämma och känna. Helt okej tyckte jag! Hon fick i uppgift att ta reda på hur barnet låg i min mage samt att med ultraljud ta reda på hur fort bebisens hjärta slog. När jag låg där på britsen med uppkavlad tröja och hörde de snabba slagen frågade studenten om jag visste vad det var? Jag svarade något trevande: -"Hjärtat?" varpå hon skrattar och säger: "-Nej, nej... Om det blir en flicka eller pojke?!"

Är det helt självklart att jag ska förstå den frågan?

Allt tyder på att jag liksom Selda får ha förtydligande T-hirts där det framgår vad som är vad. På min ska det stå: Fråga inte om det blir en flicka eller pojke, för jag bryr mig inte.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Äntligen har jag hittat någon som tänker precis som jag vad det gäller att inte vilja veta kön.

    Jag väntar mitt första barn och får nu när det börjat synas höra om det är en flicka eller pojke. Egentligen vill jag bara skrika rakt ut att vad är det för fråga, vad spelar det för roll.

    Jag svarar bara att jag inte vill veta, ibland med tillägget att jag ser inte barnet som ett kön, utan en MÄNNISKA.

    Jag är redan trött och less av allt detta, men som tur är så är den blivande pappan den enda som förstår vad jag menar, och så du, även om jag vet att mina tankar om detta inte är helt ovanliga eller konstiga.

    Jag ser fram emot att bli förälder, men börjar allt mer inse hur många saker man kommer ifrågasätta och vilja kämpa emot. Jag har inte hunnit läsa allt som står här, men utifrån det jag hunnit läsa så är jag tacksam att du lägger ner tid och energi dessa viktiga frågor, som t ex att maila olika företag och ifrågasätta deras val av könstereotypa produkter etc.

    Kort sagt, tack för en bra blogg! Jag kommer fortsätta läsa.

    SvaraRadera