fredag 9 april 2010

4 årskontroll

Igår var jag och Selda på 4 årskontroll. Kvinnan som gjorde undersökningen frågade om Selda brukar leka prinsessa på dagis, Selda svarade att en tjej brukar göra det och det tolkade sköterskan som att Selda och den tjejen brukar leka prinsessor. Selda fick godkänt på första frågan och jag blev förvånad över att kvinnan inte frågade VAD Selda brukar leka på dagis istället. Jag tyckte synd om Selda som brukar leka mamma, pappa, barn och drake mest och som blev helt missförstådd... Själv vågade jag inte ifrågasätta tanten som höll i undersökningen. Andra gången prinsessa kom på tal var när Selda skulle gå balansgång och hon fick i uppgift att balansera som en prinsessa på den upptejpade linjen. Jag undrar verkligen vad hon skulle sagt om Selda haft snopp? Kanske hade hon sagt att Selda skulle balansera som en ninja? Jag undrar hur det kommer sig att människor som jobbar med barn är så otroligt inskränkta och inte har något intresse av att möta barn som individer utan hellre som kön? Den här kvinnan var inte mycket äldre än mig och det skrämmer mig.

5 kommentarer:

  1. När Alexander hade treårskontroll så frågade hon om rollekar vilket känns mer relevant, för jag antar att det var det som prinsessfrågan gällde egentligen. Jag kan återkomma om ett år med om han får balansera som en Pokémon på linjen ;P

    SvaraRadera
  2. Tobias Svensson9 april 2010 kl. 13:07

    Ehum... "människor som jobbar med barn är så otroligt inskränkta" är en väl svepande formulering tycker jag :/ Enligt min erfarenhet söker sig människor med den här världsbilden/uppsättningen värderingar till just vårdyrken med inriktning mot små barn. Det är där man stöter på prinsesskramare och andra särartsivrare och får höra såna här idiotier. Vi som jobbar med barns utveckling, inom t.ex. skolan inser förstås (oftast) att könsstereotypa föreställningar är ett hinder i vårt arbete eftersom de begränsar barnens möjligheter att utvecklas.

    SvaraRadera
  3. Jo det har du rätt i Tobias, att det är en överdrift att alla som jobbar med barn är inskränkta... Det tar jag tillbaka. Jag känner många som jobbar med barn och som har andra värderingar, tyvärr jobbar ingen av dem med Selda. Vad jag menade att uttrycka är att vuxna människor som har med Selda att göra på ett professionellt plan (både inom förskola och inom vården) sällan har visat sig vara medvetna om att inskränkta värderingar faktiskt skadar barnen... Och det gör mig arg! Hoppas att skolan blir bättre... Eller bättre upp, att man omgående skulle satsa på att vidareutbilda personal på förskolorna och barnavårdscentralerna i vårt avlånga land!!

    SvaraRadera
  4. Tobias Svensson9 april 2010 kl. 20:19

    Bra! Skriv till utbildningsförvaltningen!

    SvaraRadera
  5. Jag har fastnat för din blogg just för att jag halkade in på ett dagisvikariat och plötsligt tillbringar all min vakna tid med små barn. Som ung feminist och queertänkare vet jag hur en applicerar ett individuellt val i varje handling, och gör så. Visst finns det genusplaner m.m. som personalen ska följa, men vet en inte vad lika-tänk innebär i praktiken är det nog svårt, även om viljan finns.

    Jag är lite i chock, över hur könsindelat allt är. Och i högre grad än det är personalens föreställningar som begränsar så är det föräldrarnas och barnens allmänna bagage - tv, kläder. Igår började en kille gråta för att han fick en reflexväst med ett tjejlejon på. Att killar också har ögonfransar och röda läppar är barnen främmande för. Killar vet att tjejer har snippor i större utsträckning än de själva.

    Av 24 flickor på dagisgården hade 20st rosa overall/jacka/thermobyxa. av de resterande 4 hade 3 röda ytterplagg, men ändå någon rosa detalj. 1 enda hade inte något rosa, och hon har två mammor. nu är inte rosa fienden i sig (och den gröna tjejen kom med rosa klänning nästa dag, fint) men rosa är en symbol så god som någon.

    jag räds för den dagen jag får en son eller dotter. skulle nog inte palla lämna dem i klorna på ett heteronormdagis goda vilja. det är risky business.

    SvaraRadera